چگونه سیم بکسل آسانسو را روغنکاری کنیم؟

روغن سیم بکسل چیست و چگونه سیم بکسل آسانسو را روغنکاری کنیم؟

|
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۹
اشتراک گذاری

پیش از این مطلبی در خصوص سیم بکسل آسانسور چیست؟ منتشر نمودیم که در صورت نیاز می توانید مطالعه نمایید اما در این مطلب قصد داریم به بیان روغن سیم بکسل و نحوه روغنکاری آسانسور بپردازیم. در سرویس و نگهداری آسانسور، عملکرد و وضعیت سیم بکسل ها مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت نیاز روغنکاری می شود برای همین کار نوع روغنی که برای روغنکاری انتخاب می شود بسیار حائز اهمیت بوده و تاثیر چشم گیری در افزایش طول عمر سیم بکسل داشته باشد.

روغن سیم بکسل چیست؟

هیچ گاه از روغن هیدرولیک، گریس و سایر روغن ها برای روغنکاری سیم بکسل استفاده نکنید زیرا ترکیب این روغن ها با آلیاژ به کار رفته در سیم بکسل تناسب نداشته و ممکن است باعث خوردگی و شکنندگی سیم بکسل آسانسور شود و همه این موارد باعث کاهش عمر مفید سیم بکسل خواهد شد از این رو برای پیشگیری از هزینه های اضافی تعمیر و نگهداری آسانسور بهتر است که از روغن مخصوص سیم بکسل برای روغنکاری استفاده شود.

روغن مخصوص سیم بکسل آسانسور به آلیاژ بکار رفته در سیم بکسل آسیبی وارد نمی کند و باعث می شود که به راحتی و بدون صدا بر روی قرقره حرکت کند و علاوه بر آن از فرسایش سیم بکسل ها جلوگیری کرده و موجب کاهش ساییدگی آنها می شود.

چگونه سیم بکسل آسانسو را روغنکاری کنیم؟

چگونه سیم بکسل آسانسو را روغنکاری کنیم؟
چگونه سیم بکسل آسانسو را روغنکاری کنیم؟

سیم بکسل ها مدام با فلکه در تماس بوده و تحت فشار  هستند به همین دلیل باید در سرویس های دوره ای روغنکاری شوند و از آنجایی که سیم بکسل های خشک روغنکاری نشده تقریبا ۸۰ درصد عمر کمتری نسبت به سیم بکسل های روغنکاری شده دارند باید این کار را جدی گرفت.

درست است که سیم بکسل ها در زمان تولید روغنکاری می شود اما پس از گذشت مدتی از نصب آسانسور نیاز است که روغنکاری توسط سرویس کار آسانسور صورت بگیرد. می توانید با استفاده از یک پارچه سفید خشک متوجه شوید که آیا سیم بکسل نیاز به روغنکاری دارد و یا خیر! بدین صورت که باید پارچه را روی سطح سیم بکسل قرار دهید و سپس بردارید، اگر پارچه روغنی شد به این معناست که سیم بکسل نیاز به روغن کاری مجدد ندارد در غیر این صورت باید روغنکاری شود.

نحوه روغنکاری سیم بکسل آسانسور به این صورت است که  یک قلمو آغشته به روغن مخصوص سیم بکسل را به بدنه سیم بکسل میزنیم در این بین برخی از روغن های سیم بکسل نیز وجود دارد که نیاز به قلمو ندارند و باید آنها را بر روس سیم بکسل اسپری کرد.

به دلیل دسترسی به تمام طوب سیم بکسل، این کار باید توسط سرویسکار انجام شود آنها بصورت تجربی می دانند که سیم بکسل به چه میزان روغنکاری نیاز دارد . میزان روغن روی سیم بکسل نباید به حدی زیاد باشد که چکه کند به اندازه ای که اثر آن روی پارچه بماند کافی است.

مطالب مرتبط: علت تکان ها و لرزش شدید کابین چیست؟

به هنگام روغنکاری سیم بکسل آسانسور به نکات زیر توجه نمایید

  • روغن سیم بکسل نباید بیش از اندازه رقیق و یا شل باشد.
  • هیچگاه از روغن گیریس و یا هیدرولیک استفاده نکنید.
  • تا حد ممکن تزریق با دستگاه مخصوص انجام شود.
  • اگر به دستگاه مخصوص دسترسی ندارید می توانید از غلطک و یا قلمو استفاده کنید.
  • در سیم بکسل‌های کوتاه اسپری روغن مخصوص کارایی دارد.
  • از روغن ماشین با ویسکوزیته (گران‌روی) متوسط می توانید در شرایط اضطراری که هیچ روغنی در دسترس نیست برای روغنکاری سیم بکسل استفاده کنید.
  • از روغنکاری سیم بکسل در هوای سرد پرهیز کنید زیرا هواس سرد باعث سفت شدن روغن سیم بکسل شده و در نهایت موجب سفت شدن سیم بکسل و کاهش کارایی و عمر آن می‌گردد.
  • از حلال مخصوص که کمتر تبخیر برای تغییر غلظت روغن استفاده کنید.
  • دمای حدود ۳۰ درجه یا بیشتر بهترین دما برای تزریق روغن سیم بکسل می باشد.
  • سرخوردگی سیم بکسل، س از تزریق روغن چک شود، با علامت‌گذاری و حرکت آسانسور به پائین‌ترین طبقه و بازگشت آن اگر تغییری در محل علامت‌گذاری بوجود آمد، نسبت به پاک کردن روغن‌های اضافی با رعایت ایمنی و محافظت از دست و ….اقدام کرد.
  • توجه داشته باشید که به میزان کافی راغنکاری کرده باشید زیرا کم یا زیاد شدن روغن در عملکرد سیم بکسل موثر است.

در این مطلب با روغن سیم بکسل و همچنین اهمیت و نحوه روغنکاری سیم بکسل آسانسور آشنا شدید. شرکت آسانسور امید یکی از بهترین شرکت آسانسور در قزوین اماده ارائه بهترین خدمات از جمله سرویس و نگهداری آسانسور در قزوین می باشد که در صورت لزوم می توانید برای انجام روغنکاری با سرویسکاران امید تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها