نحوه بالانس موتورهای گیرلس به زبان ساده

نحوه بالانس موتورهای گیرلس به زبان ساده

|
|
۱۶ مهر ۱۴۰۰
اشتراک گذاری

موتور، قلب سیستم آسانسور می باشد که نیروی محرک مورد نیاز برای حرکت کابین را تولید می کند. موتور آسانسور در دو نوع گیربکس (دارای جعبه دنده) و گیرلس (بدون جعبه دنده) موجود می باشد. در سرویس ها دوره ای آسانسور، ارزیابی عملکرد موتور آسانسور در اولیت قرار دارد چراکه نقص فنی در موتور می تواند عملکرد سایر بخش های آسانسور را تحت تاثیر قرار دهد. در این مطلب از سایت آسانسور  و پله برقی امید، به بیان نحوه بالانس موتورهای گیرلس می پردازیم.

شرکت آسانسور و پله برقی امید، ارائه دهنده انواع موتور آسانسور گیرلس و گیربکس و سایر قطعات آسانسور در ایران می باشد. می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی قطعات آسانسور امید، موتور آسانسور را در انواع برند های ایرانی و خارجی بیابند و از مشخصات فنی و قیمت روز آن مطلع شوند و سفارش خرید خود را ثبت و در کمترین زمان آن را درب منزل دریافت کنند.

نحوه بالانس موتورهای گیرلس

بطور کلی به موتور آسانسور فاقد جعبه دنده، موتور گیرلس گفته می شود و برای  آسانسور روملس یا MRL گزینه مناسبی می باشند زیرا این آسانسور ها بر خلاف آسانسور های مجهز به موتور گیربکس دیگر نیازی به موتورخانه نداشته و موتور داخل چاه آسانسور قرار می گیرد و یک شاسی کوچک در بالای چاه بر روی ریلهای آسانسور قرار داده می شود و فضای بسیار کمی را اشغال می کند.

بعضی از این موتورها، دسته ترمز دارند و مانند موتور های ویتور با سیم به یک دسته متصل و فعال میشوند. بعضی ها هم مثل موتورها زیلاگ، ترمز دستی ندارند. بطور کلی می توان گفت موتورهایی که مخصوص MRL هست ترمز برقی و اونایی که مخصوص موتورخونه هست ترمز دستی دارند.

در تابلو فرمان کنتاکتوری تعبیه شده تا زمانیکه موتور متوقف شد، مانع از فرار فلکه گرلس شود. برای انجام اینکار سه سیم موتور رو به متصل می کند بنابراین اگر ترمز را بصورت دستی هم بازکنید، موتور حرکت نمی کند.

دو روش برای انجام تست بالانس موتور گیرلس وجود دارد :

  •  روش اول) در این روش باید نیمی از ظرفیت کابین را پر کنید و آن را مقابل قاب وزنه قرار میدهیم. اگر در تابلو فرمان کنتاکتور وجود نداشته باشد، با آزاد کردن ترمز دستی، موتور حرکت می کند و  انجام آن بسیار ساده خواهد بود و دیگر نیازی به فلایویل نیست چراکه هر طرف موتور گیرلس سنگین تر باشد، راحتر تر پایین می رود.
  • روش دوم) زمانی از این روش استفاده می شود که موتور، دسته ترمز نداشته باشد. ابتدا باید کلید سلکتور ترمز اضطراری داخل تابلو رو فعال کنیم و با فشار دادن پوش باتن ها، ترمز را آزاد کنیم و یا کابین رو با نصف ظرفیت پر می کنیم و با اینکار آن را روبروی وزنه قرار می دهیم و از داخل تابلو در حالت رویزیون رو به بالا و پایین جهت بگیریم، و مقدار جریان موتور را از توی درایو بخوانیم.

پس از انجام هر یک از روش های فوق، چنانچه آمپراژ جهت بالا و پایین با هم برابر و یا اختلاف آنها کمتر از ۲۵% باشد، یعنی بالانس می باشد و اگر با هم برابر نباشد یعنی کابین سنگین تر بوده و حرکت آن به سمت بالا سخت می باشد و باید پس وزنه اضافه کنیم و بالعکس.

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها