نحوه محاسبه هزینه شارژ آسانسور طبقه اول و همکف

اشتراک گذاری

یکی از مشکلات رایج در آپارتمان ها، عدم پرداخت هزینه های تعمیرات آسانسور توسط واحدهای طبقه همکف، طبقه اول و واحدهای خالی می باشد. بر اساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان، پرداخت هزینه های مشترک ساختمان صرف نظر از اینکه ملک مورد استفاده قرار بگیرد و یا خالی باشد، توسط مالک الزانیست. اما سوال اینجاست که هزینه شارژ آسانسور طبقه اول و همکف چگونه محاسبه میشود؟

نحوه محاسبه هزینه شارژ آسانسور طبقه پایینی و واحدهای خالی

مالک طبقه اول و طیقه همکف نمی تواند از پرداخت هزینه های تعمیر آسانسور خودداری کند، ولو اینکه از آسانسور استفاده نکند، چون هزینه های تعمیر آسانسور نباید مستقل از هر واحد دریافت شود بلکه باید از محل صندوق ساخمان تامین شود.

پرداخت هزینه های شارژ ساختمان و هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان هیچ ارتباطی با خالی بودن و یا پر بودن واحد ها ندارد از این رو واحدهای خالی نیز موظف به پرداخت هزینه های شارژ ساختمان و هزینه های تعمیر ساختمان می باشند. به عبارتی چنانچه واحد خالی از سکنه است باید هزنیه های ساختمان را مالک پرداخت نماید.

ماده ۴ قانون آپارتمان

حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمتهای اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمتهای اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم‌ خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند. پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.

تبصره ۱ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) : مدیران مجموعه با رعایت مفاد این قانون، میزان سهم هر یک از مالکان یا استفاده‌کنندگان را تعیین می‌کند.

تبصره ۲ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) : در صورت موافقت مالکانی که دارای اکثریت مساحت زیربنای اختصاصی ساختمان می‌باشند هزینه‌های مشترک براساس نرخ معینی که به تصویب مجمع عمومی ساختمان می‌رسد، حسب زیربنای اختصاصی هر واحد، محاسبه می‌شود.

تبصره ۳ (الحاقی ۱۳۷۶/۰۳/۱۱) : چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه‌ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی‌ به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده‌ کننده یا استفاده‌کنندگان است.

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها